zaterdag 28 januari 2012

ANTROPOSOFISCHE 'VRIENDEN' MET INVLOED

ANTROPOSOFISCHE 'VRIENDEN' MET INVLOED, leuker kan ik het niet maken.

Ik heb Michel gelegenheid geboden te reageren op door mij gestelde vragen op zijn blog.
Ik heb de gelegenheid geboden elkaar, samen met reageerders te ontmoeten.

Het antwoord van hem is…?

Ik kom een aantal dagen niet op zijn blog, tot er vanmorgen op mijn telefoon via zijn Blog item Ecuador van de bekende reageerder Ridzerd van Dijk verschijnt.
Welke diagnose stelt de dokter?

Omring je met vrienden zoals Michel Gastkemper, John Wervenbos, Frans Wuijts en Ridzerd Martinus van Dijk en bezoek het blog op zijn naam bij Wordpress.

Daar lees je b.v. dat Michel vriendelijk en beleefd kan zijn, dat vermogen ontbreekt niet.
Michel Gastkemper | 8 januari 2011 om 10:29 |
Ja, dat had ik al gezien en dat leek me een uitstekend idee! De wereld is groter dan alleen Steiner.
Daarnaast heeft u ook zelf vaak leuke en interessante dingen te melden.
En niet te vergeten: van u krijg ik tenminste reactie!

Kennelijk smacht Michel naar reacties, dat blijkt uit het toegevoegde begrip 'tenminste'.
Matthijs vraagt een kronkel van Michel?
Vreemde kronkel van Michel, hier wordt dank uitgesproken en gesteld de wereld is groter dan alleen Steiner.
Dat is een onthullend pijnpuntje voor een blogbeheerder Antroposofie in de Pers.
Waarom dan als waakhond optreden bij een reagerende Matthijs?
Waarom wordt Matthijs weg gemodereerd en de laan uitgestuurd en beginnen zijn 'vriendjes te applaudisseren' en bijval te tonen?

Uit in de kop van het blog van Ridzerd: 'Citaten en fragmenten uit het werk van de grote ziener in het land der blinden, Rudolf Steiner'.

Waarmee het oordeel wordt uitgesproken dat, de gehele wereldbevolking bestaat uit blinden?

De inmiddels 87 jaar overleden Rudolf Steiner, wordt aangeroepen als de grote ziener, tenminste zijn werk.

Wat doen mensen met de inspiratie die van zijn werken uitgaat?
Zowel zijn wetenschappelijke kennis, zijn vakkennis, denk aan de werkgebieden als het medische veld, het pedagogische, cultuur, economie, sociaal, filosofisch, landbouw enzovoort, en zijn verstandigheid of praktische wijsheid.

Zou Rudolf Steiner zich ooit 'als de grote ziener in het land der blinden' hebben geprofileerd?

In zijn 'Mein Lebensgang*', alsof hij al waakzaam was voor persoonsverheerlijking.

Hij schrijft: 'Ik moet aan mijzelf bekennen, dat dit (het schrijven van zijn levensweg) niet in mijn aard ligt.
Het was voortdurend mijn streven, dat wat ik te zeggen heb en wat ik meende te moeten doen, zodanig vorm te geven dat het de zaak dient en niet het persoonlijke belang'.

*Uit het boek blz. 2 en 7, eigen vertaling Mein Lebensgang, in 1925 uitgegeven.

Geen opmerkingen: