zondag 29 januari 2012

CONSUMENT of PRODUCENT? ALS ANTROPOSOFIE VERBINDT, WELLICHT PROSUMENT?



CONSUMENT of PRODUCENT? ALS ANTROPOSOFIE VERBINDT, WELLICHT PROSUMENT?

Individuele verschillen? NIET AFKEREN MAAR VERBINDEN.

Matthijs vraagt; Is journalistiek een beroep?
De Code* stelt: 'Het staat open voor iedereen, ongeacht of hij een professionele scholing of training als journalist heeft gehad en ongeacht of hij met zijn werkzaamheden een inkomen verdient.'
Bedoelt is; *Code voor de journalistiek van http://www.genootschapvanhoofdredacteuren.nl

Citaat uit de Code.
Een betrouwbare en pluriforme journalistiek is van het grootste belang voor de democratische samenleving, die niet goed kan functioneren zonder geïnformeerde burgers en een VRIJE UITWISSELING VAN IDEEËN.
In die open samenleving komt de journalist het recht op vrije nieuwsgaring toe, in de verantwoordelijkheid het nieuws waarheidsgetrouw, onafhankelijk, FAIR EN MET OPEN VIZIER TE BRENGEN.

V. Over databases, statistieken, peilingen en metabronnen.
…Traditioneel verstaat de journalist onder bronnen: zegslieden of publicaties van organisaties. Daarnaast is, versterkt met de opkomst van internet, een heel scala aan computergestuurde bronnen ontstaan…De opkomst van al deze nieuwe bronnen verandert niets aan DE ETHISCHE REGEL dat een journalist dient te beoordelen hoe betrouwbaar een bron is…

In Die Moralische Phantasie (Darwinisme und Sittlichkeit) hoofdstuk XΙΙ.
Uit: Die Philosophie der Freiheit auteur Rudolf Steiner 1-ste Auflage Berlin 1894.
Verantwoording, de vertaling van het begrip 'sittlich' is gebaseerd op Etymologisches Wörterbuch des Deutschen (nach Pfeifer) en de context van de tekst.

In eigen vertaling: Uit het geheel van zijn ideeën stammen voor de mens concrete voorstellingen, in eerste instantie gevoed door de fantasie.
Wat de vrije geest nodig heeft, om zijn ideeën te verwezenlijken, om zichzelf zichtbaar te maken is dus de morele fantasie.
Zij is de bron voor het handelen van de vrije geest.
Dat is waarom alleen mensen met morele fantasie feitelijk zedelijk productief zijn.
Moraalpredikers duidt Rudolf als, mensen die zedelijke* voorschriften in de volle breedte uitspinnen, zonder deze tot concrete voorstellingen te kunnen klaren, zijn moreel niet productief.
Zij zijn te vergelijken met de critici die verstandelijk uit een weten te zetten, aan welke voorwaarden een kunstwerk dient te voldoen.
Maar zelf niet in staat zijn om ook maar het allerminste tot stand te kunnen brengen.

Vorm een eigen voorstelling of oordeel over de betekenis van; De ethische regel in termen van dit genootschap voor journalistiek en één van de gezichtspunten uit de filosofie van de vrijheid.
Stelt U bijvoorbeeld de vraag of U een bron van handelen door een vrije geest of Anoniem, in de reactie’s op Antroposofie in de Pers kunt terugvinden.
Lees en ontdek wat er gebeurt met reacties b.v. bij blogtitel Ecuador.

Uit de gedragscode voor Nederlandse journalisten van het Nederlands Genootschap van Hoofdredacteuren:
Geciteerd uit punt 6.
De journalist hoeft met betrekking tot de privacy geen of minder terughoudendheid te betrachten:
1.       indien anders verwarring met anderen kan ontstaan;
2.       indien het nieuwsfeit van dien aard is dat de identiteit van een betrokkene als integrerend onderdeel van de berichtgeving moet worden gezien;
3.       indien een betrokkene in lokale, regionale, nationale of internationale zin geacht kan worden een publieke of bekende persoonlijkheid te zijn.

Uit de Toelichting op de Code.
VI. Controleerbaarheid
Van oudsher is het controleren van feiten – "Is dit waar?" – Een taak van de professionele journalist. GEZOND WANTROUWEN EN KRITISCH VERMOGEN BEHOREN TOT ZIJN BELANGRIJKE SKILLS.
Nu niet langer alleen professionele journalisten toegang hebben tot bronnen, moeten journalisten het controleren van feiten delen met niet-journalisten.
Wie zich dat aantrekt, maakt meer werk van bronvermelding. Ook dat is een vorm van transparantie en accountability.

Geciteerd uit; X. Bindingen
…Hiermee erkent de code dat journalisten nog andere belangen kunnen dienen dan die van de journalistiek, hun medium en de waarheid zelf.
Journalisten moeten een maatschappelijke rol kunnen vervullen buiten hun medium, maar dienen in hun berichtgeving onafhankelijk te zijn, of TEN MINSTE MELDING TE MAKEN VAN HUN BINDINGEN INDIEN DIE RELEVANT ZIJN.
HET LIGT VOOR DE HAND DAT DEZE ETHISCHE NORM JUIST OOK VAN BETEKENIS IS VOOR JOURNALISTEN VAN NIEUWE MEDIA ALS WEBLOGS.

Geciteerd uit; XVI. Anonieme bijdragen van journalisten
…Door de opkomst van internet is "meepraten over het nieuws" veel algemener geworden dan voorheen, TERWIJL ANONIEM REAGEREN DE BREED GEACCEPTEERDE NORM IS.
Desondanks moeten journalisten vermijden dat de indruk kan ontstaan dat ze naar WILLEKEUR anders dan met OPEN VIZIER te werk gaan.

Volgt de beheerder van het blog Antroposofie in de Pers de ontwikkeling van het internet publiek?
Dat publiek in het internetverkeer, nog ouderwets publiek was, in termen van consumeren wat wordt aangeboden en dit zonder 'slag of stoot' aan te nemen is reeds langer voorbij.

Bijvoorbeeld de Amerikaanse journalistiek professor schreef op 27 juni 2006 op                    Pressthink; 'the people formely known as the audince': zij die voorheen werden aangeduid als publiek, nemen voortaan zelf de touwtjes in handen.
Een trend die in 1972 al werd voorzien, meldt het handboek Crossmediale journalistiek en redactie van Arjan Dasselaar/ Alexander Pleijter ISBN 978-90-5940-447-2.
De trend die werd voorzien is het vermengen van de rollen van producenten en consumenten.
De futuroloog Alvin Toffler gebruikt in zijn boek The third wave de term prosumer een samentrekking van producer en consumer.

We leren veel meer wijsheid uit mislukkingen dan uit successen.
Samuel Smiles; Schots innovator en auteur van zelfhulp boeken 23-12-1812 – 16-04-1904†.

Geen opmerkingen: