CONSUMENT of PRODUCENT? ALS
ANTROPOSOFIE VERBINDT, WELLICHT PROSUMENT?
Individuele verschillen? NIET
AFKEREN MAAR VERBINDEN.
Matthijs vraagt; Is journalistiek
een beroep?
De Code* stelt: 'Het staat open
voor iedereen, ongeacht of hij een professionele scholing of training als journalist
heeft gehad en ongeacht of hij met zijn werkzaamheden een inkomen verdient.'
Bedoelt is; *Code voor de journalistiek
van http://www.genootschapvanhoofdredacteuren.nl
Citaat uit de Code.
Een betrouwbare en pluriforme
journalistiek is van het grootste belang voor de democratische samenleving, die
niet goed kan functioneren zonder geïnformeerde burgers en een VRIJE
UITWISSELING VAN IDEEËN.
In die open samenleving komt de
journalist het recht op vrije nieuwsgaring toe, in de
verantwoordelijkheid het nieuws waarheidsgetrouw, onafhankelijk, FAIR EN MET
OPEN VIZIER TE BRENGEN.
V. Over databases, statistieken,
peilingen en metabronnen.
…Traditioneel verstaat de
journalist onder bronnen: zegslieden of publicaties van organisaties. Daarnaast
is, versterkt met de opkomst van internet, een heel scala aan computergestuurde
bronnen ontstaan…De opkomst van al deze nieuwe bronnen verandert niets aan DE
ETHISCHE REGEL dat een journalist dient te beoordelen hoe betrouwbaar een bron
is…
In Die Moralische Phantasie
(Darwinisme und Sittlichkeit) hoofdstuk XΙΙ.
Uit: Die Philosophie der Freiheit
auteur Rudolf Steiner 1-ste Auflage Berlin 1894.
Verantwoording, de vertaling van
het begrip 'sittlich' is gebaseerd op Etymologisches Wörterbuch des Deutschen (nach
Pfeifer) en de context van de tekst.
In eigen vertaling: Uit het
geheel van zijn ideeën stammen voor de mens concrete voorstellingen, in eerste
instantie gevoed door de fantasie.
Wat de vrije geest nodig heeft,
om zijn ideeën te verwezenlijken, om zichzelf zichtbaar te maken is dus de
morele fantasie.
Zij is de bron voor het handelen
van de vrije geest.
Dat is waarom alleen mensen met
morele fantasie feitelijk zedelijk productief zijn.
Moraalpredikers duidt Rudolf als,
mensen die zedelijke* voorschriften in de volle breedte uitspinnen, zonder deze
tot concrete voorstellingen te kunnen klaren, zijn moreel niet productief.
Zij zijn te vergelijken met de
critici die verstandelijk uit een weten te zetten, aan welke voorwaarden een kunstwerk
dient te voldoen.
Maar zelf niet in staat zijn om ook
maar het allerminste tot stand te kunnen brengen.
Vorm een eigen voorstelling of
oordeel over de betekenis van; De ethische regel in termen van dit genootschap
voor journalistiek en één van de gezichtspunten uit de filosofie van de
vrijheid.
Stelt U bijvoorbeeld de vraag of
U een bron van handelen door een vrije geest of Anoniem, in de reactie’s op Antroposofie
in de Pers kunt terugvinden.
Lees en ontdek wat er gebeurt met
reacties b.v. bij blogtitel Ecuador.
Uit de gedragscode voor
Nederlandse journalisten van het Nederlands Genootschap van Hoofdredacteuren:
Geciteerd uit punt 6.
De journalist hoeft met
betrekking tot de privacy geen of minder terughoudendheid te betrachten:
1.
indien
anders verwarring met anderen kan ontstaan;
2.
indien het
nieuwsfeit van dien aard is dat de identiteit van een betrokkene als integrerend
onderdeel van de berichtgeving moet worden gezien;
3.
indien een
betrokkene in lokale, regionale, nationale of internationale zin geacht kan
worden een publieke of bekende persoonlijkheid te zijn.
Uit de Toelichting op de Code.
VI. Controleerbaarheid
Van oudsher is het controleren
van feiten – "Is dit waar?" – Een taak van de professionele
journalist. GEZOND WANTROUWEN EN KRITISCH VERMOGEN BEHOREN TOT ZIJN BELANGRIJKE
SKILLS.
Nu niet langer alleen
professionele journalisten toegang hebben tot bronnen, moeten journalisten het
controleren van feiten delen met niet-journalisten.
Wie zich dat aantrekt, maakt meer
werk van bronvermelding. Ook dat is een vorm van transparantie en
accountability.
Geciteerd uit; X. Bindingen
…Hiermee erkent de code dat
journalisten nog andere belangen kunnen dienen dan die van de journalistiek,
hun medium en de waarheid zelf.
Journalisten moeten een
maatschappelijke rol kunnen vervullen buiten hun medium, maar dienen in hun
berichtgeving onafhankelijk te zijn, of TEN MINSTE MELDING TE MAKEN VAN HUN BINDINGEN
INDIEN DIE RELEVANT ZIJN.
HET LIGT VOOR DE HAND DAT DEZE
ETHISCHE NORM JUIST OOK VAN BETEKENIS IS VOOR JOURNALISTEN VAN NIEUWE MEDIA ALS
WEBLOGS.
Geciteerd uit; XVI. Anonieme
bijdragen van journalisten
…Door de opkomst van internet is
"meepraten over het nieuws" veel algemener geworden dan voorheen, TERWIJL
ANONIEM REAGEREN DE BREED GEACCEPTEERDE NORM IS.
Desondanks moeten journalisten
vermijden dat de indruk kan ontstaan dat ze naar WILLEKEUR anders dan met OPEN
VIZIER te werk gaan.
Volgt de beheerder van het blog
Antroposofie in de Pers de ontwikkeling van het internet publiek?
Dat publiek in het
internetverkeer, nog ouderwets publiek was, in termen van consumeren wat wordt
aangeboden en dit zonder 'slag of stoot' aan te nemen is reeds langer voorbij.
Bijvoorbeeld de Amerikaanse
journalistiek professor schreef op 27 juni 2006 op Pressthink; 'the people formely known
as the audince': zij die voorheen werden aangeduid als publiek, nemen voortaan
zelf de touwtjes in handen.
Een trend die in 1972 al werd
voorzien, meldt het handboek Crossmediale journalistiek en redactie van Arjan
Dasselaar/ Alexander Pleijter ISBN 978-90-5940-447-2.
De trend die werd voorzien is het
vermengen van de rollen van producenten en consumenten.
De futuroloog Alvin Toffler
gebruikt in zijn boek The third wave de term prosumer een samentrekking van
producer en consumer.
We leren veel meer wijsheid uit
mislukkingen dan uit successen.
Samuel Smiles; Schots innovator en auteur van zelfhulp
boeken 23-12-1812 – 16-04-1904†.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten