dinsdag 24 januari 2012

LOSLATEN

LOSLATEN


Ben ik gemotiveerd door 'gewrok en gemok en zure bedoening'?
Ik heb zelfstandig zonder tussenkomst van Michel Gastkemper mijn reactie's verwijderd.
Dit als antwoord op één van de reageerders.


Het is de consequentie van het handelen van Michel, mij 'ruimen' is berichten ruimen nadrukkelijk op mijn initiatief.


Hij zou hier aan wakker kunnen worden en zich herbronnen, d.w.z. zijn gedrag herzien.
Dit maakt mij duidelijk dat hij andere belangen heeft, uit zijn Paternalisch dominante gedrag blijkt hij meer waarde te hechten aan met hem 'verbonden vrienden/vriendinnen' dan met reageerders op zijn blog. Het zij zo, macht kan kracht zijn, omgekeerd is het zwakte en die kant laat hij zien.


Ik heb meerdere exposities gehad vnl. in het Westen van het land, Delft, Den Haag en in Deventer.
Werk is o.a. in het bezit van het stadsarchief van Delft, vooral etsen van verdwenen stadsgezichten.
Meer dan 350 werken hangen ergens in bezit van personen.


Talloze werken in Koninklijk Delfts Blauw hangen of staan irgendwo in de wereld, gesigneerd en als zodanig te traceren op echtheid.
Iemand heeft bijgehouden dat ik in de architectuur in totaal 30.000 tot 40.000 m2 aan kleurprojecten heb uitgevoerd.


Vrije scholen in Delft, Zutphen, Midddelburg. Crematorium Rotterdam samenwerking ORTA-architectengroep, Christengemeenschap in 's-Gravenhage, Ulm, privé-kliniek, Stuttgart 'Forum und Drei" project van 3 jaar, incluis een decorstuk van 8 x 28 meter, Stutgart, Ülandshöhe, Ulm, Köln, Kiel werk aan Vrije scholen.
Regulier Kindertehuis Mariastein (CH) sponsor directeur betongigant ongeveer 3600 m2.
Vrije Waldorf Schule Regensburg en later de kerk van de Christengemeenschap aldaar.
Verschillende particuliere woonhuizen in Duitsland.
Heil-pedagogisch/sociaal-therapeutisch instituut Lautenbach, Blaubüeren.


Met deze actviteiten leer je om je ten volle in te zetten, cultuur vorm en inhoud te geven, ambacht uit kleurinzicht te bedrijven en uit te voeren.


Communiceren met uiteenlopende beroepsgroepen, die in een gebouw werken.
Prestaties leveren onder stress, kleurgeving komt aan het einde van een bouwperiode b.v. als de schilders hun werk hebben gedaan, kunnen wij pas aan de gang. In de regel heeft de bouw bij grote projecten vertraging en staan aannemers en architekten onder druk van opdrachtgevers.
Aan het eind van de bouw komen de eerste technische mankementen aan het licht, het grootste probleem is de eeuwig terugkerende 'Fussbodenleger' die vormt de grote bedreiging voor de sluierschilderaar, die produceert immers stof.


Het is allemaal werk ontstaan uit een impuls van Rudolf Steiner bij de bouw van het Goetheanum en omliggende gebouwen.
Hij wilde een ademende, transparante sfeer creeëren passend bij de ruimte en bestemming van de
locatie.
Dit in tegenstelling tot de toen in zwang geraakte nog echte ondoorzichtige Latex-muurverven, die nu géén echte Latex (rubber) meer bevatten, ondanks de naam, maar synthetisch zijn nagemaakt.
Hij gaf de opdracht aan medewerkers van het net gebouwde Goetheanum.
Machen Sie transparente Farben an die Wänder, waarbij hij de kleuren aangaf.
Enkele dagen later was er niets gebeurd. Hij besloot zelf kleuren met een bindmiddel aan te maken, trok zijn stofjas aan, toog de ladder op en sprak, so machen Sie das..!
Daarna lag de goegemeente weer jaren overhoop, omdat hij in Stuttgart voor de Freie Waldorfschule een geheel andere kleurenreeks had opgegeven, gebaseert op de Regenboogkleuren, als in Engeland.
Jarenlang heeft dit tot verhitte discussies geleid.
De oplossing is even simpel, het hangt samen met de aard van het volk, in jargon de volksziel.


Kortom ik kwam, ik zag en ik liet los, een paar tekstjes op een weblog verwijderen heeft voor mij weinig te betekenen.
De stijl, de wijze van doen en reageren betekent veel voor mij.
Zit de Antroposofie als uiterlijke verschijning werkelijk in een crisis, meer dan dat!
Antroposofie in de Pers is in het proces daar een kenmerk van en vrienden die al vrienden waren omarmen elkaar en zien zich niet op een zinkend schip!






Geen opmerkingen: