Albert de Vries over schriftelijk verslag in Onderzoek in
eigen werk Try-Out 1999.
Albert nodigt uit tot een schrijven waarbij de onderzoeker
zichzelf inclusief neemt.
De kern van onderzoek is; "De overdraagbaarheid neemt toe
naarmate de onderzoeker zelf in het onderzoek zichtbaar wordt".
Zijn motivatie is: "…Alleen door de eigen grens en het overwinnen
daarvan te laten zien wordt de luisteraar/lezer meegenomen in het
onderzoeksproces zoals zich dat werkelijk heeft afgespeeld. Degene die de
presentatie hoort/leest kan zichzelf vergelijken met de onderzoeker en zijn
situatie en kan beoordelen in hoeverre zijn eigen situatie daarmee overeenkomt
of er van afwijkt en zien op welke punten een vertaalslag nodig is."
Hij plaatst bij het schrijven de kanttekening; "dat daar
kennelijk de gewoonte optreedt te generaliseren, ook sterk de gewoonte om uit
te leggen.
Blijkbaar nodigt papier (of digitaal document), dat blanco is,
geen voorgeschiedenis en individualiteit kent en niet kan meebeleven wat er
gebeurt, uit tot een dergelijke schrijfwijze."
In tegenstelling tot spreken voor publiek, waarbij de luisteraar
zichtbaar is.
Over het schrijven als onderzoek ambacht.
Albert vat het schrijven op als onderzoek ambacht, aders gezegd
het schrijven vindt tijdens het onderzoeken plaats en niet zoals gebruikelijk
na het onderzoek.
Praktisch betekent dit voor het schrijven werken met een concept,
wat een aantal malen wordt herschreven en doorgewerkt, voor de presentatie
plaatsvindt.
In het onderzoekend schrijven vertaal je de innerlijke processen
in letter/woorden in taal/beelden.
In het herhaalde doorwerken reflecteer je op de valkuilen
generaliseren en uitleggen, overwin je deze tot aan de presentatie.
Het voor-presenteren, aan een lezerskring, kan een vorm zijn om
het onderzochte te toetsen.
Ø
Laat anderen meekijken in je werk.
Ø
Schrijf ik uit eigen ervaring en zijn de
potenties (is de boodschap) herkenbaar?
Ø
Kan de presentatie van het onderzoek door een
algemeen publiek worden gelezen?
Ø
Word ik als onderzoekend schrijver zichtbaar
of speelt mijn rol-en/functie een dominante rol?
Ø
Waar kunnen mijn eigen ideeën verder worden
doorgewerkt?
"Het voornaamste element voor het schrijven is het principe
van 'onderzoek in eigen werk', ga van de eigen ervaring uit, van datgene wat
jouw geraakt heeft".
Albert de Vries. 2004l Blz. 174. Ervaringsleren cultiveren
subtitel Onderzoek in eigen werk. ISBN 90-5972 054 7
Het concept 'Onderzoek in eigen werk' en de handelingsrichting
ervaringsleren cultiveren is doorontwikkeld in een promotieonderzoek, met het
boek als getuigenis en eindproduct.
Het eigen onderzoek is mede gedragen door literatuuronderzoek
globaal 200 publicaties.
Ik kies er een uit die kenmerkend is voor situationeel handelen.
Communicatief en strategisch handelen door Herman Koningsveld en
Joost Mertens.
ISBN 90-6283-671-2 Uitgeverij Coutinho 1986.
Het boekje vormt een inleiding tot de handelingstheorie ontleent
aan de Theorie des kommunikatieven Handelns van Jürgen Habermas.
Een van de kernpunten vormt deze formulering van de schrijvers; "Het
gezamenlijk definiëren van de handelingssituatie, S, het verrichten van instrumentele
handelingen en het coördineren daarvan middels regulatieve taalhandelingen
bouwen tezamen het complex op, dat we communicatief handelen noemen."
Het verrichten van communicatieve taalhandelingen is te verstaan
als het afstemmen van de instrumentele handelingen, dat wat je doet
bijvoorbeeld bij het opzetten van een tent, verzoeken doen tot handelen,
aanwijzingen, opdrachten geven tot handelen als b.v. houdt het grondzeil vast.
Van belang is het ontwikkelen van een situatiedefinitie.
Die kan bij het onderzoekend schrijven een rol spelen en haar
plaats in een kenniskring.
"Im ersten Fal ist die von einer Gemeinschaft geteilte
Kulturele Überlieferung konstitutiv für die Lebenswelt, welche der einzelne
Angehörige inhaltlich interpretiert vorfindet.
Diese intersubjectiv geteilte Lebenswelt bildet der hintergrund
fürs kommunikative Handeln.
Deshalb sprechen Phänomenologen wie A. Schütz von der Lebenswelt
als dem unthematisch mitgegebenen Horizont, innerhalb dessen sich die
Kommunikationsteilnemer gemeinsam bewegen, wenn sie sich thematisch auf etwas
inder Welt beziehen.
Im anderen Fall werden einzelne Bestandeile der kulturelle Überlieferung
selber zumThema gemacht.
Dabei müssen die Beteiligten gegenüber kulturellen Deutungsmustern,
die normalerweise ihre Interpretationsleistungen erst ermöglichen, eine
reflexive Einstellung einnehmen.
Dieser Einstellungswechsel bedeutet, dass die Gültigkeit des
thematisierten Deutungsmusters suspendiert und das entsprechende Wissen
problematisiert wird; zugleich bringt der Einstellungswechsel den
problematischen Bestandteil der kulturellen Überlieferung unter die Kategorie
eines Sachverhalts, auf den man objektivierend Bezug nehmen kann.
Poppers Theorie der dritten Welt erklärt, wie kulturelle
Bedeutungsgehalte und symbolische Gegenstände als etwas in der Welt verstanden
und gleichseitig als höherstufige Objekte von (beobachtbare) physikalischen und
(erlebbaren) mentale Vorkommnissen unterschieden werden können."
Ik onderzoek hoe en of er een verbinding is te maken met het
onderstaande.
Voor het vrije geestesleven-dat wil zeggen geestesleven, welk
vanuit eigen wetmatigheden zich manifesteert, is nog niet veel begrip aanwezig
bij/in de huidige mensheid.
Gewoonlijk verstaat men onder geestesleven een product, in welk
ieder naar eigen gekakel kraait, zoals elke haan, verontschuldig mij voor dit
wat merkwaardige beeld, op zijn eigen mesthoop kraait en waar de ongeloofwaardigste
samenklanken uit dit gekraai tot stand komt.
In werkelijkheid komt bij het vrije geestesleven harmonie
doorgaans tot stand, omdat de geest leeft, niet de op zichzelf gestelde egoïst,
omdat de geest werkelijk boven de afzonderlijke egoïst leeft, omdat de geest
daadwerkelijk boven de op zich zelf gestelde egoïst een eigen leven kan leiden…
Het is een abstractie, waarvan zich vandaag de dag de mensen nog
een voorstelling maken, indien zij van <vrije geest> spreken.
Dit is in het geheel geen werkelijkheid.
De vrije geest is iets, wat daadwerkelijk leeft onder de mensen,
men dient dat slechts tot aanwezigheid, leven te laten komen, om het werkzaam
te laten zijn onder de mensen. Men dient de geest slecht tot leven te wekken!
Blz. 182 GA 280 Methodiek und Wesen der Sprachgestaltung.
Het houden van toespraken, is een ander thema. Tip lees vanaf pagina 177 Bernard Lievegoed Lezingen en essays 1953 - 1986 ISBN 90-6038-239-0
Concept tekst onderzoek, gevraagd aanvullingen of correctie, positief opbouwende kritiek, tips.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten